عوارض آلودگی های صوتی محیط اطراف بر سلامت روان
عوارض آلودگی های صوتی محیط اطراف بر سلامت روان
الموت تهویه
  • بلاگ
  • 540 روز پیش
  • 310
  • 0
  • 0

آلودگی صوتی در واقع یک خطر نامرئی شناخته شده است؛ که غیر قابل مشاهده است. آلودگی صوتی علاوه بر اینکه غیر قابل مشاهده است در همه جای پیرامون وجود دارد. درکل آلودگی صوتی به هر گونه صداهایی که موجب آزار و اذیت می شود گفته می شود که بر سلامت و روان انسان تاثیر می گذارد. آلودگی های صوتی نوعی آلودگی شناخته شده است ما به طور روزمره با آن ها در تماس هستیم. این آلودگی ها عوارض هایی را هم در پی دارند. عوارض آلودگی های صوتی محیط اطراف بر سلامت روان بسیار است که در ادامه مطلب با آن ها آشنا خواهید شد.

به گفته محققان و پزشک ها، آلودگی صوتی علاوه براین که موجب کم شنوایی و یا وزوز گوش می شود، می تواند موجب تشدید شدن بیماری هایی از جمله: بیماری های قلبی عروقی، دیابت نوع دو، اختلال در خواب، سلامت روان و مشکلات شناختی نظیر: اختلال حافظه، تاخیر در یادگیری دوران خردسالی، و همچنین کم وزنی در دوران تولد شود.

امواج های صوتی می تواند مشکلاتی را برای حیات وحش و یا انسان ها به وجود بیاورد. از نمونه های امواج صوتی می توان به سرو صدای ماشین ها، کنسرت ها، و یا موارد های دیگری می توان اشاره کرد. این صدا های بلند و غیر قابل تحمل می تواند موجب استرس و فشار خون بالا و یا حتی کم شدن شنوایی در انسان شود. این مورد یکی از شایع ترین مشکلات در دنیا محسوب می شود. سر و صدای اتومبیل ها یکی از نمونه های آلودگی های صوتی در پیرامون شناخته شده است.

عوارض آلودگی های صوتی

علت های ایجاد آلودگی صوتی و تاثیر آن بر سلامت روان

علت های بسیاری برای آلودگی صوتی در جامعه وجود دارد که در ادامه به چند نمونه از آن ها اشاره خواهیم کرد. صنعتی شدن، نمونه ای از علل ها و منابع ایجاد آلودگی صوتی است. اکثر صنایع ها همان طور که می دانید، از ماشین آلات عظیم جثه ای در کار های خود استفاده می کنند. این ماشین ها موجب به وجود آمدن صدا های آزار دهنده ای می شود. به همین خاطر افرادی که در این صنایع مشغول به کار هستند، امکان کاهش شنوایی در آن ها بسیار است. و علاوه بر این که این سر و صدا ها به جسم آن ها آسیب می رساند؛ در روان آن ها هم تاثیر بگذارد؛ و موجب به وجود آمدن استرس در آن ها می شود.

طبق گزارش و تحقیق دانشمندان، اکثری از عامل های گرمایشی موجب ایجاد کردن صدا می شوند. که یکی از مهم ترین آن ها استخراج کردن سوخت های فسیلی و حمل ونقل می باشد. همچنین به این مورد هم پی برده اند که هر چه افراد بیشتر از آلودگی های صوتی آزار می بینند، باعث میشود سلامتی آن ها بیشتر در خطر بیفتد. با این حال، کسانی هم که آلودگی صوتی را کنترل می کنند، واکنش های استرس خودکار را تجربه خواهند کرد.

یکی دیگر از علل های ایجاد آلودگی صوتی، رویداد های اجتماعی است. این گونه آلودگی ها از رویدادهایی نظیر: مهمانی ها، عروسی ها و موارد های دیگه برگرفته می شود. این گونه از سرو صدا ها هم باعث ایجاد مزاحمت بین مردم می شود و باعث آزار افرادی که بیماری دارند می شود.

انجام فعالیت های ساختمانی هم نمونه ای از علل های به وجود آمدن آلودگی های صوتی محسوب می شود. فعالیت هایی از جمله، ساختمان سازی، پل سازی، ساخت سد و نمونه های دیگر هم موجب به وجود آمدن سرو صدا های آزار دهنده می شود.

یکی دیگر از صداهایی که به طور روزمره ما در منزل با آنها سروکار داریم، صدای دستگاه هایی از جمله: تلویزیون، جاروبرقی، لباسشویی، کولر و غیره است. این موارد ها هم موجب ایجاد آلودگی صوتی می شود و باعث اختلال در سلامت روان افراد خواهد شد.

عوارض آلودگی صوتی بر سلامت روان

عوارض آلودگی صوتی در سلامت روان انسان ها

همان طور که در قسمت فوق هم اشاره شد، عوارض آلودگی های صوتی محیط اطراف بر سلامت روان امروزه موجب آزار بسیاری از افراد شده است. آلودگی صوتی باعث به وجود آمدن مشکلاتی نظیر: مشکلات شنوایی، مشکلات روانی، مشکلات جسمی، تغییرات رفتاری و مسائل شناختی اختلال پیدا کردن در خواب و مشکلات قلبی و عروقی می شود.

می دانید که گوش های ما تنها قادر به شنیدن میزان مشخصی از صدا را دارد، و سرو صدای زیاد باعث اختلالات شنوایی ما خواهد شد. در قسمت فوق هم به این موضوع اشاره شد که آلودگی صوتی می تواند در سلامت جسمی هم تاثیر گذار باشد. این نوع آلودگی باعث فشار خون بالا، سردرد، بی نظمی در ضربان قلب، در افراد خواهد شد. علاوه بر این ها، صداهای بلند می تواند باعث بیماری هایی از جمله: گاستریت و یا حتی حملات قلبی هم بشود.

طبق گفته پزشکان، ایجاد سر و صدا های زیاد در عملکرد مغز و حتی توانایی های فردی برای متمرکز شدن هم موثر است. و به مرور زمان باعث میشود سطح عملکرد مغز پایین بیاید.

عواملی که موجب کاهش آلودگی صوتی می شود

شما می توانید با رعایت کردن یک سری از نکات به راحتی آلودگی صوتی را کاهش دهید. عواملی که باعث کم شدن آلودگی صوتی در اطراف می شود این است که، ابتدا می توانید با خاموش کردن لوازم اداری و لوازم خانگی آن را کاهش دهید. حتی می توانید برای کاهش آلودگی صوتی از گوش گیر هم استفاده کنید، تا صدا های اطراف موجب آزار شما نشود. همان طور که می دانید درختان مواردی هستند که موجب جذب صدا های اطراف می شوند. شما می توانید با کاشت درخت در پیرامون آلودگی صوتی را کاهش دهید. علاوه بر این شما می توانید به راحتی با استفاده از تجهیزاتی مانند عایق الاستومری از بروز چنین مشکلاتی پیشگیری کنید.

موارد هایی هم وجود دارد که با کمک آن ها می توانید آلودگی صوتی را کاهش دهید. یکی از موارد ها، نصب کردن درب و پنجره های استاندارد و یو پی وی سی می باشد. این نوع از درب و پنجره ها باعث جلوگیری از سر و صدا به داخل منازل شما می شود. همچنین امروزه با پیشرفت تکنولوژی، برنامه ها و اپلیکیشن هایی طراحی شده است که با کمک آن ها می توانید دسی بل صدا را تشخیص دهید. و میزان آن را به راحتی کنترل کنید. این نوع اپلیکیشن ها را به راحتی می توانید روی موبایل های خود نصب و راه اندازی کنید.

نظرات
0
ارسال دیدگاه
عایق کاری لوله با عایق الاستومری
عایق کاری لوله با عایق الاستومری
نحوه عایق کاری لوله با عایق الاستومری

عایق کاری لوله با عایق الاستومری از مزایای بی شماری در بخش های مختلف ساختمان برخوردار است. از سیستم های گرمایش و...

ادامه مطلب
اجرای عایق کاری لوله های موتورخانه
اجرای عایق کاری لوله های موتورخانه
اجرای عایق کاری لوله های موتورخانه * قیمت

برای اجرای عایق کاری لوله های موتورخانه باید به شرایط نصب و راه اندازی آن ها توجه ویژه ای داشته باشید. این...

ادامه مطلب
عایق بندی کانال کولر آبی
عایق بندی کانال کولر آبی
نحوه عایق بندی کانال کولر آبی با عایق الاستومری

عایق بندی کانال کولر آبی با عایق الاستومری ، پشم سنگ و پشم شیشه برای جلوگیری از اتلاف انرژی انجام می شود....

ادامه مطلب
تفاوت عایق الاستومری با پشم شیشه
تفاوت عایق الاستومری با پشم شیشه
مقایسه عایق الاستومری با پشم شیشه * تفاوت

بررسی تفاوت و مقایسه عایق الاستومری با پشم شیشه شما را با مزیت های استفاده از هر یک از این مواد عایق...

ادامه مطلب
خرید عایق الاستومری مسلح
خرید عایق الاستومری مسلح
عایق الاستومری مسلح چسبدار * قیمت خرید

خرید عایق الاستومری مسلح در تنوع بالایی در عرصه های صنعتی ارائه می شود. مدل های لوله ای و رولی این محصولات...

ادامه مطلب
کانال فلکسیبل با عایق الاستومری
کانال فلکسیبل با عایق الاستومری
کانال فلکسیبل با عایق الاستومری * قیمت خرید و فروش

کانال فلکسیبل با عایق الاستومری یکی از برترین مدل های لوله خرطومی است که در بسیاری از عرصه های تاسیساتی مورد استفاده...

ادامه مطلب
انواع سازه های پیش ساخته
انواع سازه های پیش ساخته
انواع سازه های پیش ساخته * کانال ها در صنعت ساختمان سازی

انواع سازه های پیش ساخته به دلیل سرعت ساخت بالا و قیمت مناسب یکی از پرطرفدارترین روش های ساخت هستند که استفاده...

ادامه مطلب
مراحل نصب عایق الاستومری
مراحل نصب عایق الاستومری
آموزش نصب عایق الاستومری * مراحل اجرا

همانطور که می دانیم تمامی شرکت ها و کارخانجات تولید کننده عایق الاستومری انواع لوله و رول عایق با روکش های مختلف...

ادامه مطلب
خرید عایق الاستومری برای خودرو
خرید عایق الاستومری برای خودرو
خرید عایق الاستومری برای خودرو

عایق الاستومری که می توان از آن به عنوان نمونه کاربردی خرید عایق الاستومری برای خودرو نام برد، یکی از کاربردی ترین...

ادامه مطلب
برند کینگز پن
برند پال داکت
برند کول داکت
برند کی فلکس
برند سوپر فلکس