اهمیت عایق کاری کانال های سیستم تهویه
اهمیت عایق کاری کانال های سیستم تهویه
alamoot
  • مقالات
  • 1369 روز پیش
  • 186
  • 4
  • 2

چرا باید کانال های موجود در سیستم های تهویه مطبوع را عایق بندی کنیم؟ اهمیت عایق کاری کانال سیستم تهویه چیست؟ کاهش انتشار کربن، بهبود عملکرد و کاهش چشمگیر در هزینه نگهداری و سرویس از نتایج عایق بندی در سیستم های HVAC عنوان شده است. این مساله می تواند دمای داخلی ساختمان را با کمترین مصرف انرژی ثابت نگه داشته و رفاه و آسایش ساکنین را تامین نماید.

کانال های تهویه را می توان از متریال های متفاوتی تهیه نمود. البته استفاده از فولاد گالوانیزه برای این منظور به دلیل استقبال خریداران، بیشتر رایج است و تولیدکنندگان نیز به دلیل تقاضای بازار اغلب مبادرت به تولید این نوع از کانال ها می کنند. حتما اطلاع دارید که میزان رسانایی حرارتی در فلزات بسیار زیاد است که برای رفع این مشکل عایق کاری آنها امری ضروری است. در ادامه با ما همراه باشید تا در مورد اهمیت عایق کاری کانال های سیستم تهویه یا به عبارتی سیستم های HVAC اطلاعات بیشتری در اختیارتان قرار دهیم.

عایق HVAC و اهمیت عایق کاری کانال های سیستم تهویه

عبارت HVAC از عبارت لاتین Heating, Ventilation and Air Conditioning گرفته شده است. در مورد ساختمان های تجاری و حتی مسکونی بحث عایق کاری اهمیت بسیاری به جهت کاهش مصرف انرژی دارد. در بحث تامین سرمایش و گرمایش ساختمان ها، سیستم کانال کشی آنها نقش مهمی دارند که امکان انتقال هوا را از طریق کانال ها و دریچه ها فراهم می نمایند.

لوله کشی، دریچه ها، کانال ها و ... از اجزاء تشکیل دهنده سیستم های عایق تهویه مطبوع می باشند. دلایل بسیاری می توان برشمرد که هر کدام به اهمیت عایق کاری کانال های سیستم تهویه، اشاره داشته باشند.

عایق کاری کانال ها 3 مزیت ارزشمند به شما ارائه می دهد:

  • کاهش قبض های آب و برق
  • کاهش مصرف انرژی
  • خانه راحت تر.

عایق کاری کانال، تضمین می کند هوایی که از طریق سیستم کانال عبور می کند در دمای مطلوب باقی بماند و "نشت" نکند. نشت هوا منجر به اتلاف انرژی غیرضروری می شود، به این معنی که سیستم HVAC شما باید حتی بیشتر کار کند. بدون عایق کاری مناسب کانال، 10-30٪ از انرژی مورد استفاده برای گرم کردن یا خنک کردن خانه خود را از دست میدهید.

کانال هایی که هوای گرم شده را به فضاهای گرم نشده منتقل می کنند و بالعکس، می توانند سالانه صدها هزار تومان به صورتحساب های گرمایشی و سرمایشی شما بیفزایند، اما با استفاده از کانال پیش عایق می توانید این تلفات را کاهش دهید.

جنس کانال ها معمولا از مواد نازک، ورق فلزی یا فایبرگلاس و مواد دیگر است، به همین دلیل از دست رفتن هوای عبور کننده از آنها بسیار آسان است. عایق کاری مناسب باعث اطمینان از حفظ دمای دلخواه میشود. پس نقش اصلی عایق حرارتی، کاهش بهره اتلاف گرما، در سیستم و در نتیجه صرفه جویی در انرژی است. عایق همچنین به کاهش سطح صدا، جذب ارتعاشات تولید سیستم و جلوگیری از گسترش آتش کمک می کند.

عملکرد بهتر در سیستم های HVAC

کانال هایی که هوای خنک را منتقل می کنند، نیز به یک راه حل عایق حرارتی خوب نیاز دارند. عایق کاری کانال ها، باعث حفظ درجه حرارت پایین داخل کانال هنگام عبور از محیط های گرم می شود. اگر هوای خنک مجرا توسط هوای اطراف گرم شود، سیستم HVAC عملکرد کمتری دارد و برای حفظ دمای صحیح کانال، به انرژی بیشتری احتیاج خواهد داشت. اگر کانال ها به درستی عایق بندی شوند، کل سیستم تهویه مطابق طراحی کار می کند.

عایق کاری کانال سیستم تهویه

عایق کانال از چگالش جلوگیری می کند

هوای خنکی که از مناطق گرم خانه شما عبور می کند، باعث ایجاد تراکم در مجاری هوا می شود. این تراکم منجر به تجمع رطوبت در داخل فضای بسته سیستم کانال می شود. رطوبت به نوبه خود می تواند به انواع مشکلات مانند رشد کپک منجر شود. سطح عایق مناسب می تواند از ایجاد تراکم در مجاری شما جلوگیری کند.

نکته : توصیه می شود قبل از افزودن عایق کانال، ابتدا نشتی در کانال را برطرف کنید.

انواع عایق کانال سیستم تهویه

نوع عایق مورد استفاده به اندازه و شکل کانال ، بودجه و کاربرد شما بستگی دارد. مشهورترین ماده ای که برای مجاری گرمایش و سرمایش استفاده می شود ، فایبرگلاس است. عایق کانال فایبرگلاس در ضخامت های مختلف موجود است و به شکل انعطاف پذیر یا سفت و سخت در دسترس است.نوع انعطاف پذیر بصورت رول عرضه می شود و نصب آن روی کانال های گرد یا مستطیل شکل نسبتاً آسان است.نوع سخت آن برای کانال های مستطیلی مناسب است.

علاوه بر فایبرگلاس از عایق الاستومری نیز برای عایق بندی کانال های تهویه مطبوع استفاده می شود. دوستان و همراهان عزیز اگر دوست دارید تا در این رابطه اطلاعات بیشتری کسب کنید و یا از قیمت عایق الاستومری مطلع شوید با مشاوران شرکت تهویه الموت از طریق شماره های درج شده در سایت تماس گرفته و از مشاوره رایگان ما استفاده نمایید.

انواع مختلف عایق های حرارتی

  1. عایق ایزوهم
  2. عایق الاستومری
  3. عایق پشم سنگ
  4. عایق پشم شیشه
  5. عایق XPS یا همان عایق پلی استایرن
  6. عایق تخته فیبری
  7. عایق پرلیت
  8. عایق شیشه اسفنجی حرارتی

بهترین عایق کانال های سیستم تهویه

برای عایق کاری اصلی ترین نکته رعایت اصول صحیح عایق کاری به منظور جلوگیری از هدر رفت انرژی و بهبود کارایی کانال های هوا می باشد. در این خصوص استفاده از عایق الاستومری برای این کانال ها گزینه ایده الی خواهد بود. به دلیل برخورداری از سطحی صاف، به راحتی می توان عایق الاستومری را بر روی آنها نصب نمود.

برخورداری از امکان تهویه مناسب فضای تاسیسات علی الخصوص در ساختمان های تاسیساتی نقش مهمی ایفاء می کند. مسلما مهم ترین قسمت این تجهیزات را کانال های انتقال هوا تشکیل می دهند؛ زیرا دما و رطوبت محیط داخلی ساختمان توسط انتقال هوای تازه به فضای داخلی و یا خارج شدن هوای نامطبوع به سمت محیط بیرونی کنترل می گردد.

عایق کاری کانال سیستم تهویه

عایق الاستومری و ضخامت مناسب عایق کاری کانال های سیستم تهویه

در صورت مراجعه به بازار متوجه می شوید که عایق های الاستومری در دو نوع لوله ای و رولی در بازار موجود هستند. مسلما نوع لوله ای نمی تواند کانال های تهویه را که دارای قطر زیادی هستند بپوشاند. بنابراین برای این منظور استفاده از نوع رولی می تواند بهترین روش ممکن باشد. در بین عایق های الاستومری رولی، انواع پشت چسب دار نیز به چشم می خورد که استفاده از آنها علاوه بر سادگی نصب، سرعت کار را نیز افزایش خواهد داد.

برای درک بهتر و بیشتر اهمیت عایق کاری کانال های سیستم تهویه در ادامه به برخی از مزایای این عایق ها اشاره می کنیم.

اهمیت عایق کاری کانال با عایق HVAC و مزایای آن

  • استفاده به عنوان عایق حرارتی

استفاده از عایق حرارتی علاوه بر افزایش عمر مفید کانال های تهویه به دلیل محافظت از آن، توجیه اقتصادی دارد. اصلی ترین دلیل استفاده از عایق حرارتی در سیستم انتقال هوای مطبوع، جلوگیری از هدر رفت انرژی و به عبارتی مصرف بهینه انرژی و صرفه جویی در آن است.

  • بهینه سازی مصرف انرژی و سوخت

با عایق کاری کانال های سیستم تهویه و یا HVAC متوجه کاهش چشمگیر در مصرف انرژی خواهید شد. در صورت آگاهی از این موضوع به اهمیت دو چندان عایق کاری پی خواهید برد. البته زمانی که قبض مصرف انرژی تان را رویت نمایید بیشتر متوجه این قضیه می شوید.

همچنین بخوانید: نحوه عایق بندی کانال کولر آبی

  • عایق صوتی و صدا

در زمانی که سیستم تهویه مطبوع کار می کند ممکن است صدای آن آزاردهنده باشد. این موضوع زمانی جلوه بیشتری خواهد یافت که در محل کار و یا سالن پذیرایی از این سیستم استفاده گردد. حرکت هوا در داخل دریچه ها و کانال ها منجر به تولید چنین صدای آزاردهنده ای می شود که به سادگی با عایق کاری قابل حذف است.

  • عایق نسوز و یا غیرقابل اشتعال

از دیگر مزایای عایق کاری کانال های سیستم تهویه مطبوع می توان به مقاومت آن در مقابل آتش اشاره نمود. برخورداری از عایقی مناسب در مقابل آتش سوزی و رعایت ایمنی در اجزای داخلی رکن اصلی در بناهای صنعتی و تجاری محسوب می شود. عایق های مختلفی در بازار موجود هستند که برای این منظور مناسب می باشند و حتی در مواردی می توانند تقریبا تا 4 ساعت در مقابل آتش از خود مقامت نشان دهند.

  • مانع از تراکم می گردد

در صورتی که در کانال سیستم تهویه تراکمی ایجاد گردد، می تواند با بروز رطوبت موجب ایجاد مشکلات ناخواسته ای گردد. این مساله می تواند با استفاده از انواع خاصی از عایق ها برطرف گردد. سیستم HVAC قادر است انتقال هوای خنک و مناطق گرم را کاهش داده و خطرات تراکم را کمتر نماید.

حال که با اهمیت عایق کاری کانال های سیستم تهویه یا همان HVAC آشنا شدید بهتر است خطرات ناشی از عدم عایق کاری کانال تهویه را نیز بدانید.

عدم عایق کاری کانال سیستم تهویه

در صورت عدم عایق کاری و آب بندی صحیح ساختمان موجبات هدر رفت انرژی ساختمان فراهم خواهد شد. این موضوع علاوه بر بار مالی اضافی، بر کیفیت هوای فضای داخلی نیز تاثیر خواهد گذاشت. در نهایت منجر به تحت فشار قرار گرفتن سیستم سرمایش و گرمایش ساختمان خواهد شد.

از دیگر معایب عدم عایق بندی کانال هوا انتقال هوای فیلتر نشده از راه نشتی و یا پوسیدگی به فضای داخلی است. در چنین مواقعی نمی توان از انتشار آلاینده هایی از قبیل آلرژن ها، سموم، هاگ های کپک و گرد و غبار مصالح ساختمانی جلوگیری نمود. این مساله موجب بروز برخی از مشکلات بهداشتی می شود که توقف آنها در منبع آلودگی با عایق کاری کانال ها، بهترین راهکار ممکن خواهد بود.

نظرات
2
  • ایمان
    09 مرداد 1401

    بسیار مفید و کاربردی بود

  • ایمان
    09 مرداد 1401

    بسیار مفید و کاربردی بود

ارسال دیدگاه
عایق کاری لوله با عایق الاستومری
عایق کاری لوله با عایق الاستومری
نحوه عایق کاری لوله با عایق الاستومری

عایق کاری لوله با عایق الاستومری از مزایای بی شماری در بخش های مختلف ساختمان برخوردار است. از سیستم های گرمایش و...

ادامه مطلب
اجرای عایق کاری لوله های موتورخانه
اجرای عایق کاری لوله های موتورخانه
اجرای عایق کاری لوله های موتورخانه * قیمت

برای اجرای عایق کاری لوله های موتورخانه باید به شرایط نصب و راه اندازی آن ها توجه ویژه ای داشته باشید. این...

ادامه مطلب
عایق بندی کانال کولر آبی
عایق بندی کانال کولر آبی
نحوه عایق بندی کانال کولر آبی با عایق الاستومری

عایق بندی کانال کولر آبی با عایق الاستومری ، پشم سنگ و پشم شیشه برای جلوگیری از اتلاف انرژی انجام می شود....

ادامه مطلب
تفاوت عایق الاستومری با پشم شیشه
تفاوت عایق الاستومری با پشم شیشه
مقایسه عایق الاستومری با پشم شیشه * تفاوت

بررسی تفاوت و مقایسه عایق الاستومری با پشم شیشه شما را با مزیت های استفاده از هر یک از این مواد عایق...

ادامه مطلب
خرید عایق الاستومری مسلح
خرید عایق الاستومری مسلح
عایق الاستومری مسلح چسبدار * قیمت خرید

خرید عایق الاستومری مسلح در تنوع بالایی در عرصه های صنعتی ارائه می شود. مدل های لوله ای و رولی این محصولات...

ادامه مطلب
کانال فلکسیبل با عایق الاستومری
کانال فلکسیبل با عایق الاستومری
کانال فلکسیبل با عایق الاستومری * قیمت خرید و فروش

کانال فلکسیبل با عایق الاستومری یکی از برترین مدل های لوله خرطومی است که در بسیاری از عرصه های تاسیساتی مورد استفاده...

ادامه مطلب
انواع سازه های پیش ساخته
انواع سازه های پیش ساخته
انواع سازه های پیش ساخته * کانال ها در صنعت ساختمان سازی

انواع سازه های پیش ساخته به دلیل سرعت ساخت بالا و قیمت مناسب یکی از پرطرفدارترین روش های ساخت هستند که استفاده...

ادامه مطلب
مراحل نصب عایق الاستومری
مراحل نصب عایق الاستومری
آموزش نصب عایق الاستومری * مراحل اجرا

همانطور که می دانیم تمامی شرکت ها و کارخانجات تولید کننده عایق الاستومری انواع لوله و رول عایق با روکش های مختلف...

ادامه مطلب
خرید عایق الاستومری برای خودرو
خرید عایق الاستومری برای خودرو
خرید عایق الاستومری برای خودرو

عایق الاستومری که می توان از آن به عنوان نمونه کاربردی خرید عایق الاستومری برای خودرو نام برد، یکی از کاربردی ترین...

ادامه مطلب
برند کینگز پن
برند پال داکت
برند کول داکت
برند کی فلکس
برند سوپر فلکس