معرفی انواع کانال های انتقال چهارگوش و کاربرد آن ها
معرفی انواع کانال های انتقال چهارگوش و کاربرد آن ها
الموت تهویه
  • بلاگ
  • 527 روز پیش
  • 301
  • 1
  • 0

کانال های چهارگوش نمونه ایی از کانال های انتقال هوا در سیستم های تهویه می باشند. این نوع از کانال ها، یکی از مهم ترین اجزا های تاسیساتی هستند. در مواقع وجود نداشتن این کانال ها، هوای داخل محوطه به هیچ عنوان خارج نمی شود. انتقال هوا در کل تنها از دو دسته کانال، کانال چهار گوش و یا کانال گرد صورت می گیرد. ما در این مقاله می خواهیم شما را با معرفی انواع کانال های انتقال چهار گوش و کاربرد آن ها آشنا کنیم.

کانال های چهار گوش هوا، جز یکی از دسته های کانال های هوا شناخته شده، که در اکثری از کار موارد ها برای انتقال دادن هوا در سیستم های پخش کننده هوا و یا سیستم های سرمایشی و گرمایشی مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع کانال های چهارگوش اغلب به شکل مستطیلی و یا مربعی موجود هستند، و هوای درون را به بیرون انتقال می دهد. کانال های چهار گوش مربعی از راندمان بالایی برخوردار است؛ به همین خاطر پر کاربرد تر از کانال مستطیلی است.

انواع کانال انتقال چهارگوش

در رابطه با واحد اندازه گیری این نوع کانال ها باید گفت که، کانال های چهار گوش واحد اندازه گیریشان به صورت فوت مکعب در دقیقه و یا CFM می باشد. کانال های هوا چهارگوش نسبت به کانال های گرد بازدهی کمتری را دارا هستند. نمونهای از ویژگی هایی که کانال های چهار گوش دارد این است که، این نوع از کانال های هوا دارای فلنج های سر خود تی دی اف هستند. کاربرد فلنج در کانال هوا این است که، به صورت فردی هوا بندی در داخل کانال را انجام می دهد.

فلنج های وزن کمی را به کانال ها می دهد. کانال های پیش عایق نمونه ای از کانال های چهارگوش محسوب می شود که از فوم پلی اتلین ساخته شده است. ضخامت این فوم ها در کانال های پیش عایق، یک الی سه سانتی متر است، که در لا به لای لایه های آلمینیومی قرار می گیرد. استفاده کردن از این فوم ها در بین لایه ای آلمینیومی باعث می شود تا کانال های ساخته شده از وزن سبکی برخوردار باشند. و دارای استحکام بالایی هم باشند. همینطور هزینه کمتری هم در بر خواهند داشت.

کانال انتقال چهارگوش

کاربرد کانال های چهارگوش

در واقع این نوع از کانال ها یکی از پر کاربرد ترین نوع کانال های هوا شناخته شده است. کانال های چهار گوش بیشتر در حوضه های صنعتی، تجاری، ساختمانی ، مسکونی و همچنین ارادی مورد استفاده قرار می گیرد. کانال های هوای چهار گوش، برخی مواقع به طور سنتی و یا دستی توسط کانال سازها طراحی می شوند. البته این مورد هم باید ذکر کرد که، در این روش از ساخت کانال ها احتمال خطای دست بالایی وجود دارد. زیرا به دلیل در کار بودن دست افراد در اکثری از استاندارد های مهم ساخت در آن رعایت نمی شود. همچنین موجب بالا رفتن زمان ساخت هم خواهد شد. قیمت های کانال هوا چهارگوش با توجه به عامل هایی همچون: متراژ فضایی، ضخامت ورقه های استفاده شده، نوع عایق هایی که در کانال پیش عایق به کار برده شده، و نوع کاربرد و ابعاد آن بستگی دارد.

ساختمان کانال های چهار گوش

در حالت کلی کانال هوا چهارگوش از سه قسمت مهم، اتصالات عرضی، تقویت کننده ها و همینطور درزهای طولی ساخته شده است. یکی از بخش های اصلی خطوط انتقال هوا، اتصالات هستند، جز مهم ترین محصولات برای ساخت این کانال ها به شمار می آیند. این دسته از محصول ها طبق استاندارد های فنی تولید می شوند. این کارها موجب افزایش کیفیت اتصالات است.

در رابطه با نحوه اتصال آن ها باید گفت که، تمامی قطعات کانال های هوا چهارگوش با کمک پیچ و مهره ها و همین طور نخ های نسوز به یک دیگر اتصال داده می شوند. البته زمانی که ابعاد کانال های شما زیاد باشد و فاصله های دو کنج کانال بسیار باشد، از کلمپ و یا گیره می توانید کمک بگیرید.

کانال انتقال چهارگوش

مزیت کانال های انتقال چهارگوش

همان طور که در قسمت فوق گفته شد، در ساختار این نوع از کانال ها از فلنج استفاده می شود. به همین دلیل هوابند کانال به طور کامل ساخته می شود. کانال های هوا چهارگوش، نسبت به کانال هایی که توسط دست انسان ها ساخته می شوند، از سرعت بالایی هم برخوردار هستند. یکی دیرگ از مزیت های این کانال ها قیمت مقرون به صره آن ها است. کانال های چهارگوش چیش ساخته از قیمت کمتری نسبت به کانال های چهار گوش سنتی برخوردار هستند. همچنین وزن کمتری هم نسبت به کانال های صنعتی دارند.

از رخ های عرضی در کانال های چهار گوش صنعتی برای بالا رفتن استحکام و همچنین تقویت کردن ورقه ها استفاده می کنند. در ساخت این کانال ها به دلیل استفاده کردن از گوشه های فلزی مناسب، کنج های کانال هوا به صورت قائمه شکل می باشد. در رابطه با برش دادن کانال ها هم باید گفت که، همه شکل های کانال هوا پیش ساخته با دستگاهی به نام سی ان سی پلاسما صورت می گیرد.

این دسته از کانال های ماشینی، به دلیل شکل پذیری راحت، سایز و ابعاد گوناگون، و همین طور مقاومت بالا، در میان افراد بسیار مورد توجه قرار گرفته است. یکی از موارد هایی که در رابطه با کانال های چهار گوش می توان گفت این است که، این کانال های هوا دارای جدا کننده های استاندارد در داخل کانال ها هستند. که موجب انتقال بهتر هوا و همینطور توزیع مناسب جریان هوا با توجه به ظرفیت کانال می شوند.

علاوه بر این ویژگی ها باید گفت که کانال چهار گوش از انجام عایق کاری هم برخوردار است. به همین دلیل می توانید به آسانی از مصرف انرژی بالا جلوگیری کنید.

در ادامه بخوانید: عایق الاستومری برای عایق کاری کانال هوا

معایب کانال های چهار گوش انتقال هوا

تا به این مرحله با معرفی انواع کانال های انتقال چهارگوش و کاربرد آن ها آشنا شدید. حال در این قسمت قصد داریم تا شما را با چند مورد از معایب های کانال هار چهار گوش هم آشنا سازیم. کانال هوا چهار گوش علاوه بر این که از مزیت و ویژگی هایی برخوردار است از معایب هایی همانند: افت فشار بالا آلودگی صوتی بسیار، زنگ زدن ورقه های گالوانیزه در برابر رطوبت، چکش خواری، یکپارچه نبودن جریانات هوا هستند.

نظرات
0
ارسال دیدگاه
عایق کاری لوله با عایق الاستومری
عایق کاری لوله با عایق الاستومری
نحوه عایق کاری لوله با عایق الاستومری

عایق کاری لوله با عایق الاستومری از مزایای بی شماری در بخش های مختلف ساختمان برخوردار است. از سیستم های گرمایش و...

ادامه مطلب
اجرای عایق کاری لوله های موتورخانه
اجرای عایق کاری لوله های موتورخانه
اجرای عایق کاری لوله های موتورخانه * قیمت

برای اجرای عایق کاری لوله های موتورخانه باید به شرایط نصب و راه اندازی آن ها توجه ویژه ای داشته باشید. این...

ادامه مطلب
عایق بندی کانال کولر آبی
عایق بندی کانال کولر آبی
نحوه عایق بندی کانال کولر آبی با عایق الاستومری

عایق بندی کانال کولر آبی با عایق الاستومری ، پشم سنگ و پشم شیشه برای جلوگیری از اتلاف انرژی انجام می شود....

ادامه مطلب
تفاوت عایق الاستومری با پشم شیشه
تفاوت عایق الاستومری با پشم شیشه
مقایسه عایق الاستومری با پشم شیشه * تفاوت

بررسی تفاوت و مقایسه عایق الاستومری با پشم شیشه شما را با مزیت های استفاده از هر یک از این مواد عایق...

ادامه مطلب
خرید عایق الاستومری مسلح
خرید عایق الاستومری مسلح
عایق الاستومری مسلح چسبدار * قیمت خرید

خرید عایق الاستومری مسلح در تنوع بالایی در عرصه های صنعتی ارائه می شود. مدل های لوله ای و رولی این محصولات...

ادامه مطلب
کانال فلکسیبل با عایق الاستومری
کانال فلکسیبل با عایق الاستومری
کانال فلکسیبل با عایق الاستومری * قیمت خرید و فروش

کانال فلکسیبل با عایق الاستومری یکی از برترین مدل های لوله خرطومی است که در بسیاری از عرصه های تاسیساتی مورد استفاده...

ادامه مطلب
انواع سازه های پیش ساخته
انواع سازه های پیش ساخته
انواع سازه های پیش ساخته * کانال ها در صنعت ساختمان سازی

انواع سازه های پیش ساخته به دلیل سرعت ساخت بالا و قیمت مناسب یکی از پرطرفدارترین روش های ساخت هستند که استفاده...

ادامه مطلب
مراحل نصب عایق الاستومری
مراحل نصب عایق الاستومری
آموزش نصب عایق الاستومری * مراحل اجرا

همانطور که می دانیم تمامی شرکت ها و کارخانجات تولید کننده عایق الاستومری انواع لوله و رول عایق با روکش های مختلف...

ادامه مطلب
خرید عایق الاستومری برای خودرو
خرید عایق الاستومری برای خودرو
خرید عایق الاستومری برای خودرو

عایق الاستومری که می توان از آن به عنوان نمونه کاربردی خرید عایق الاستومری برای خودرو نام برد، یکی از کاربردی ترین...

ادامه مطلب
برند کینگز پن
برند پال داکت
برند کول داکت
برند کی فلکس
برند سوپر فلکس